Han vann Guldhuset 2016 – vad hände sen?
Nu är det dags att nominera till Guldhuset 2020! För fyra år sedan tilldelades utmärkelsen Tobias Kristiansson. Vi har pratat med honom för att ta reda på vad som har hänt efter det.
Jag arbetar idag som Utvecklingschef på Castellum Väst. Fantastiskt roligt arbete på ett spännande bolag. Till skillnad från när jag fick priset så arbetar jag inte med bostäder nu utan med kommersiella fastigheter. Castellum är ett bolag med mycket starkt hållbarhetsfokus vilket är viktigt för mig.
Vad har det betytt för dig att du fick Guldhuset?
Det är inte varje dag i livet man får den uppmärksamheten! Jag tycker det är kul att stå på scen, och efter att jag blev tilldelad Guldhuset har jag fått möjlighet att hålla föreläsningar även i andra sammanhang. Sedan betydde det mycket att det var en före detta medarbetare som jag varit chef över som nominerade mig. Det gör mig stolt och värmer förstås lite extra.
Man pratar mycket om digitalisering nu, i alla branscher. Vad innebär detta inom just din sektor?
Det är en extremt spännande tid i fastighetsbranschen. Konjunkturmässigt har det förstås också varit gynnsamt de senaste åren. Branschen har väldigt länge varit traditionell, men nu går utvecklingen fort. Titta bara på den möjlighet tekniken ger med exempelvis AI, VR och AR. Fastighetsägarna är också mycket involverade i samhällsbyggandet, och nya former för visualisering öppnar ju för fler att delta. Det tjänar alla på.
Vad tror du kommer att vara viktigt i framtidens samhällsbyggande?
Jag tror att utökade möjligheter till visualiseringar möjliggör att fler kan och vill delta. Vi står inför stora utmaningar i branschen och vi behöver bli fler som letar lösningar – för det är komplext. Sedan krävs det att vi i branschen är öppna för att ta in nya idéer och perspektiv.
Är det något du vill säga till dagens unga ledare inom samhällsbyggnad?
Jag har haft förmånen att föreläsa på Chalmers och Fastighetsakademin bland annat, och min bild är att de unga är så smarta och medvetna. Jag hoppas bara att vi i branschen tar vara på det. Sedan är det mycket tydligt att mångfalden håller på att stärkas inom vår bransch. Fler perspektiv gör grupper mer intelligenta, vilket gynnar affären.