Från Älvstrand till Älvstad – att skapa förändring
Det var fullbokat i lokalen denna första fredag i november när Johan Ekman, Älvstranden Utveckling, berättade om framväxten av Älvstaden. Att det var mörkt och frostigt utanför fönstren glömdes snart bort och vi sveptes med i Johans historiska odyssé från1930-talets varvs- och hamnområde till dagens moderna kustnära stråk med bostäder, butiker, restauranger, FoU-arenor och hotell.
Älvstranden är ett av Nordens största stadsutvecklingsprojekt och arbetet med att omvandla Eriksberg och Lindholmen till levande stadsdelar startade i mitten av 1980-talet.
– Jag började arbeta med området 1991/92. Då var det finanskris i Sverige och det revs bostäder i Göteborg. Inte en enda byggkran bröt stadssiluetten när jag steg av färjan vid Eriksberg för att börja mitt nya arbete, berättade Johan. Uppdraget då, 1991, var kort och gott ”Sätt Eriksberg på kartan!”.
En växande stad
I Johans presentation nedan kan läsa du mer om de satsningar som gjorts längs det ca 5 km långa och 1 km breda området mellan broarna på Hisingen – allt från internationella musikevent och löpartävling till passivhus och saluhall.
Målsättningen för Göteborg, genom vision Älvstaden, är att till år 2035 ska 25 000 nya bostäder och 45 000 nya arbetsplatser skapas i den regionala kärnan. Denna kärna inkluderar bland annat Lindholmen, Skeppsbron och Backaplan.
Strategier för utveckling
– Vi arbetar inom Älvstranden Utveckling efter en vision och tre strategier: Älvstaden – öppen för världen och 1. Hela staden, 2. Möta vattnet, 3. Stärka kärnan, berättade Johan.
Smakprov från hur man arbetar idag (se mer i presentationen nedan):
- De bostäder som byggs ska vara hälften hyresrätter och hälften bostadsrätter. För att detta ska fungera i innerstan måste de dyra lägenheterna betala för de billigare. De billigare lägenheterna måste garanteras till mindre bemedlade.
- Planprocessen behöver effektiviseras. Bättre att arbeta i workshops för att hitta nya lösningar genom att sitta tillsammans.
- Mobilitet: Hur skulle det fungera med stor parkering utanför området med självkörande skyttelbussar som transporterar människor ner till kontorsområdet? Kan pendlarna slippa gå ut i regnet för att gå till bussen genom att exempelvis köra elbussar in i byggnaderna?
- Går det att skapa levande bottenvåningar med annat än butiker och caféer? Går det att bygga ett kulturhus på bredden?
Presentation_Alvstaden_2017-11-03